Czym się kierować przy wyborze silnika zaburtowego?
Odpowiedni silnik zaburtowy to najważniejsza rzecz, o którą trzeba zadbać przed rejsem łodzią czy jachtem. Musi być dopasowany do rodzaju łodzi, a także niezawodny (niezależnie od sytuacji). Dlatego jego wybór nie jest łatwy, a bardzo ważny dla bezpieczeństwa rejsu.
Jeśli czarterujesz jacht na Mazurach, armator dokonuje wyboru silnika za Ciebie. Jednak, gdy kupuje się własny, wymarzony jacht czy łódź (np. łodzie Mazury), wyboru silnika trzeba dokonać samodzielnie, a żeby to było możliwe, trzeba mieć odpowiednią wiedzę. Zobacz, co musisz wziąć pod uwagę, wybierając silnik zaburtowy do swojej łodzi.
Silnik zaburtowy – co to takiego?
Silniki zaburtowe są lekkimi motorami montowanymi na pawęży bądź w studzience kokpitowej łodzi. Zwykle są to silniki dwu lub czterosuwowe, posiadające iskrowy zapłon. Łatwo i szybko się je montuje. Wyróżniają się również łatwą obsługą oraz dobrą manewrowością. Niestety są znacznie bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne niż silniki stacjonarne. Ponadto mają niewielką moc – jedynie kilka koni mechanicznych, więc uruchamiane są ręcznie, za pomocą linki rozrusznika.
Rodzaje silników zaburtowych — Czym się różnią?
Podstawowe rodzaje silników zaburtowych, to silniki elektryczne i spalinowe. Silnik zaburtowy elektryczny jest atrakcyjniejszy cenowo, charakteryzuje się większą lekkością i ekologią, łatwo go zamontować i pracuje praktycznie bezgłośnie, a także nie trzeba wymieniać oleju ani go schładzać. Na tym jednak jego zalety się kończą. Wymagają bowiem częstego ładowania z powodu małej pojemności akumulatora, a ładowanie trwa nawet do 20 godzin. Mała pojemność akumulatora oznacza też krótki czas pracy, bo zaledwie do 12 godzin. Jeszcze większą wadą silników elektrycznych jest ich niska moc. Silniki elektryczne zaburtowe można wykorzystać tylko do niewielkich łodzi, nieważących więcej niż 2 tony, jak małe łodzie żaglowe albo jako silnik pomocniczy. Silnik spalinowy jest lepszym rozwiązaniem dla jachtów ważących więcej niż 2 tony. Choć jest głośny i droższy, to zużywa mało paliwa, jest łatwy w konserwacji i tani w serwisowaniu. Jedyne wady to konieczność pamiętania o wymianie oleju i chłodzeniu oraz generowanie zanieczyszczeń.
Kolejny podział to silniki dwu lub czterosuwowe. Dwusuwowe odznaczają się większą wydajnością i mocą, ale za to są głośniejsze i wytwarzają więcej zanieczyszczeń. Producenci zaprzestali z tego względu już ich produkcję. Wszystkie nowe silniki zaburtowe są już tylko czterosuwowe.
Dodatkowo wyróżnia się także silniki z manetką i rumplem. Rumpel umożliwia skręcanie całej kolumny silnika, zwiększając manewrowość łodzi. Silnik z rumplem jest mniej kosztowny niż z manetką. Manetka jednak oferuje sporą wygodę. Można bez problemów obserwować obszar znajdujący się przed łodzią, bo jest się ustawionym prosto, a nie skręconym w bok czy tyłem. Dzięki manetce bowiem można sterować silnikiem z kokpitu, bez konieczności ustawienia się przodem do silnika. Silniki z manetką często posiadają rozruszniki, a sama manetka kluczyk, więc nie trzeba szarpać przy uruchamianiu.
Który silnik zaburtowy jest najlepszy?
To, który silnik zaburtowy będzie najlepszy, zależy od rodzaju łodzi oraz rodzaju aktywności (czy rejs ma być bardzo długi, czy krótki). Bardzo ważnym parametrem jest moc silnika. Najlepszym wyborem będzie silnik o większej pojemności (w porównaniu do wagi łodzi). Większa moc będzie też przydatna przy trudniejszych warunkach pogodowych. Warto jednak pamiętać, że większa moc, to większe zużycie paliwa, a więc większe koszty eksploatacji. Nieco można je obniżyć, stosując niższy zakres obrotów. Silniki o mniejszej mocy mniej kosztują, za to szybciej się zużywają.
Silnik zaburtowy należy dobrać przede wszystkim do wielkości kadłuba łodzi. Do małych łodzi wystarczy moc od 4,6 do 8 koni mechanicznych. Wystarcza do manewrów w porcie i pływania przy bezwietrznej aurze. Silniki o większej mocy mają dużą siłę uciągu i są wolniejsze oraz cięższe. Poradzą sobie jednak z większymi łodziami i jachtami.
Bardzo ważnym elementem silnika jest śruba, którą dobiera się do rodzaju łodzi oraz jej wyporności. Śruba musi być tak dopasowana, by silnik mógł osiągać swoją nominalną moc, czyli optymalny zakres obrotów. Przy wyborze śruby należy skupić się na dwóch parametrach – długości oraz skoku, czyli nachyleniu łopatek. Skok to droga wykonywana przez płat śruby w ciągu jednego obrotu, mierzony w calach. Źle dobrana śruba może spowodować przeciążenie silnika. Śruby o większym skoku, umożliwiają sprawniejsze płynięcie. Mniejszy skok zaś będzie lepszy dla dużych jachtów z większym uciągiem. Im większy więc jacht, tym mniejszy skok śruby. Odwrotnie w przypadku jej średnicy – większa sprawia, że uciąg jest większy przy mniejszej prędkości.
A co z manetką i rumplem? Manetka będzie lepszym wyborem dla dużych jachtów z dużymi silnikami, gdzie niekomfortowe jest jednoczesne trzymanie rumpla i regulacja silnika. Warto też wybrać manetkę, gdy jacht ma koło sterowe, gdyż da to namiastkę silnika stacjonarnego. Jeśli szukasz dobrego silnika, sprawdź silniki zaburtowe HONDA.
Wybierając się w rejs łódką, pamiętaj jednak nie tylko o silniku. Niezbędne są też kamizelki ratunkowe, aby rejs był w pełni bezpieczny.