Turystyka i rekreacja na wodzie - jaką łódź wybrać na początek?

2021-05-31
Turystyka i rekreacja na wodzie - jaką łódź wybrać na początek?

Łodzie do wodnej rekreacji przestały już być synonimem bogactwa i luksusu. Na najprostsze modele łodzi wędkarskich czy hybrydowych może pozwolić sobie nawet przysłowiowy Kowalski. Szczególnie na początku przygody z rekreacją na wodzie nie warto sięgać po najdroższe łodzie i lepiej wybrać podstawowe. Jakie?

Garść informacji na początek

Miłość do żeglarstwa czy turystki wodnej dotyka coraz więcej naszych rodaków. Jeśli Ty także po ostatnich wakacjach na Mazurach zamarzyłeś o własnej łodzi wyposażonej w silnik motorowy i spędzeniu na niej całego urlopu, ten tekst jest dla Ciebie. Znajdziesz w nim także kilka przykładowych modeli, które z uwagi na niewielkie wymiary sprawdzą się na początek. Z kolei do ich zakupu nie będziesz musiał rozbijać banku w kasynie.

Na początek sprawdź, jaką łódź możesz bez obaw prowadzić. Jeśli nie masz żadnych uprawnień, spokojnie możesz pływać łodzią motorową, w której silnik ma moc nieprzekraczającą 10kW. Pamiętaj o tym, wybierając silniki zaburtowe Honda, w które będzie wyposażona upatrzona łódka motorowa. Po pierwszym sezonie możesz uznać, że więcej radości dadzą Ci mocniejsze silniki zaburtowe Honda. Podstawowy patent sternika motorowodnego uprawnia Cię do prowadzenia motorówki z silnikami o mocy do 60kW nawet na obszarach morskich. Kolejny etap to patent starszego sternika motorowego, po którego zdobyciu możesz pływać łodziami motorowymi bez ograniczeń mocy i rodzaju wód.

Łodzie z laminatu idealne do rekreacji

Zanim zwodujesz swoją łódkę w jednej z morskich miejscowości i wypłyniesz ku wielkiej przygodzie, zacznij od czegoś mniejszego. Lubisz ciszę zalewów mazurskich? Obserwujesz ptaki lub zajmujesz się rybołówstwem? Na początku przygody przyda Ci się niewielka łódź z laminatu. Niezwykle popularne Łodzie Mazury to jednostki z kadłubami wykonanymi z laminatu poliestrowego wzmocnionego tkaniną. Takie zestawienie materiałów to gwarancja trwałości, niewielkiej wagi, odporności w kontakcie z wodą i przystępnej ceny.

Jedną z najprostszych i jednocześnie najmniejszych konstrukcji jest MAZURY Łódź 380 Open. Taka łódka świetnie sprawdzi się podczas nauki sterowania i pływania. Mimo niespełna czterech metrów długości i dwóch szerokości możesz zabrać na pokład trzy dodatkowe osoby. Sam dobierzesz do niej moc silnika zaburtowego Honda. Możesz też spersonalizować łódź, wprowadzając do niej swoje dodatki czy akcesoria.

MAZURY Łódź 380 Open

Luksusowe łodzie hybrydowe

Nieco inne możliwości wykorzystania dają łodzie hybrydowe. Takie konstrukcje to niejako połączenie pontonów z łodziami. Mają burty wykonane z tworzywa sztucznego i wypełnione powietrzem, z kolei za stabilność odpowiada sztywna płyta na dnie. Takie konstrukcje są lekkie, mają niewielkie zanurzenie, a ponadto powietrze w burtach amortyzuje kontakt z nabrzeżem. Z pewnością jednak spodoba Ci się inna zaleta tych łodzi - są w stanie osiągnąć znaczne prędkości, dlatego powszechnie wykorzystywane są w służbach mundurowych i WOPR.

BRIG Łódź EAGLE 340 to najmniejszy przedstawiciel łodzi pontonowych w ofercie Abexil. Jednostka ma niespełna cztery metry długości, ale może zabrać na pokład nawet 5 osób. Zagwarantuje Ci moc atrakcji, jednak pełnię swoich możliwości wykorzysta na dużych akwenach lub wodach morskich. Producent zaleca montować w niej silniki zaburtowe Honda o mocy nawet do 50kW. Jeśli zatem chcesz w pełni wykorzystać jej możliwości, czeka Cię kurs na sternika motorowodnego.

BRIG Łódź EAGLE 340

Na początkowym etapie zabawy sportami wodnymi nie zawracaj sobie głowy łodziami kabinowymi. Są one co prawda bardzo funkcjonalne i pozwalają na pływanie nawet przy gorszej pogodzie. Mają jednak większe rozmiary, co sprawia trudności w sterowaniu. Do tego dochodzi jeszcze nieco wyższa cena. Dlatego pozostaw sobie zakup takiej łodzi na okres, kiedy będziesz już bardziej doświadczonym żeglarzem.

Łódź na początek - nowa czy używana?

Obserwując ceny łodzi, z pewnością zastanawiasz się, czy lepiej kupić jednostkę nową, czy używaną. Najprostsze nowe łodzie to koszt kilkunastu tysięcy złotych. Używane mogą być znacznie tańsze, jednak ich zakup wiąże się z pewnym ryzykiem. Nie masz pewności, jaki jest jej stan techniczny, a wobec braku doświadczenia nic Ci nie dadzą oględziny. Poza tym używane łodzie trudniej sprzedać po kilku latach, kiedy Twoja pasja rozwinie się na dobre albo się skończy.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel